Tora Yeshua  תורה־ ישוע

 Welkom op onze geheel vernieuwde website; stuur ons uw suggesties dan wordt het nog mooier.

Radio 5, 21:15 “Dichtbij Nederland”: Ben Kok in gesprek over Anders B. en Mohammed B.

Beluister hieronder de uitzending of ga naar de website van de NPS http://content1b.omroep.nl/0b6ac3bd55f58924178af12ca7f23476/4e2e7672/radio5/nps/dichtbijnederland/20110725-22.mp3

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Even een kort bericht voor de  gewaardeerde en betrokken lezers van deze site: vanavond een radiogesprek in “Dichtbij Nederland” met 2 gesprekspartners.

Om te beginnen: stand-up comedian, de 23-jarige Afghaanse Dara Faizi , die afgelopen jaar de jury- én publieksprijs van het Groninger Studenten Cabaret Festival won. Hij staat bekend om zelfspot en onderkoeld venijn.
Hij heeft een islamitische achtergrond, maar of hij nog echt moslim is, dat moeten we vanavond uitvinden.
Vervolgens Marjorie da Cunha , waar  op de volgende link het e.e.a. staat,
http://www.ezvn.nl/component/content/article/2-evenementen/161-in-de-spotlight-ezvn-lid-marjorie-de-cunha.html   ze is zelfstandig onderneemster, Amsterdam Z.O, een citaat:
“Zij houdt van een goed, diep en geestelijk opbouwend gesprek, maar ook van verschrikkelijk met elkaar lachen. Zij denkt overigens dat zij het als stand-up comedian  niet slecht zou doen. Ook al is zij een emotioneel mens, zij is enorm stressbestendig.”

Dat kan dan leuk worden vanavond, met  2 comedians en zelf houd ik ook van de nodige humor; maar het onderwerp is een stuk minder grappig, dus ik ga dan toch voor de diepgang.

De eerste 20 min. is  alleen gesprek van Dara en de interviewster, v.a. 20 min. het hele gesprek met alle 4. Dara laat zijn  islamachtergrond blijken en verdedigt deze en de interviewster heeft ook een duidelijke antipathie tegen de Bijbel.
Marjorie is “overtuigd christen”, zoals ze zegt en vindt, dat je vooral moet kijken naar wat ons verbindt. Volgens Marjorie bestrijden we in Afghanistan niet de islam, maar slechts “een paar gekken”!
We moeten volgens haar de islam respecteren; ik stel in dit interview: islam heb ik geen respect voor, maar heb de moslimmedemens lief. Die uitspraak geeft grote commotie, luister zelf.

Reacties welkom onder dit artikel, of als je het elders leest, ga naar tora-yeshua.nl

Shalom,
Ben Kok (joods-chr. pastor)

Navigeer naar andere artikelen

31 Responses to Radio 5, 21:15 “Dichtbij Nederland”: Ben Kok in gesprek over Anders B. en Mohammed B.

  1. wat jammer Ben,dat de discussie weer stuit op teksten uit het oude verbond en de Koran,wat de Koran mist is,wat de Bijbel wél heeft,nl. het nieuwe verbond,dus de’geweldadige’teksten,die overgens helemaal uit zn verband worden gehaald en naar het heden,het hier en nu worden gehaald,die teksten uit het oude verbond gelden niet meer,daarvoor is Yeshua gekomen om een nieuw verbond te sluiten,een ander geluid te laten horen,want wat Hij zei was helemaal nieuw!een nieuwe Weg;Zijn evangelie van Liefde,Waarheid en Gerechtigheid en ZIjn Koninkrijk wat spoedig komt!

    shalom,
    Parel

    • Hi Parel, zo’n discussie, waarij ca. 7 stellingen worden behandeld over de actualiteit van de dag in minder dan 3 kwartier, is uiteraard beperkt. En dan met 4 mensen, dus veel inhoudelijk gesprek is gewoon onmogelijk.
      Het goede nieuws is, dat de islam wordt ontmaskerd op sommige momenten en ook, dat mensen op deze site verder gaan lezen.
      Shalom,
      Ben

      • Hi Ben,ik vond dat je goed verwoord hebt wat je naar buiten wilde brengen,wat je duidelijk wilde maken,alleen,het werd een beetje een gedoe met teksten.
        ze hadden wel een punt wat betreft de misdaden die zowel christenen als moslims begaan;blijf je christen,of beter gezegd,blijf je geloofwaardig als christen als je niet de weg van Yeshua gaat?maw als je je niet aan de leefregels(Torah) houdt? zo ook met moslims,blijf je moslim als je aanslagen pleegt?hou je je dan aan de -leef-regels van de Koran?wat zijn de leefregels van de Koran? er is zo’n groot verschil tussen de leefregels van de Bijbel,Gods Woord en die van de Koran,dat deze zelfs niet te vergelijken zijn,er zijn geen overeenkomsten,tenzij je alles uit z’n verband haalt

        tot slot,ik maak onderscheid tussen moslims en de Islam.zo zal ik nooit moslims kwesten of beledigen,de Deense cartoons over de profeet mohammed,lachwekkende dingen over Allah zeggen,de Koran gaan bespuwen of verbranden? ik zal dat NOOIT doen! om het even over welke geloofsstroming het gaat,het is -in dit geval-hun geloof,hun God/Allah,echter als het om de Koran zelf gaat,om Allah dan zeg ik,deze god is niet de Schepper van hemel en aarde en in hem is geen waarheid te vinden,ik zeg dit niet op grond van wat ;ík waarheid vindt,maar op grond van de Schepper van hemel en aarde zélf,YHWH,de God van Abraham,Izaäk en Jacob,die in Yeshua/Jezus de Weg,de Waarheid en het Leven is,door ervaring en ondervindig is Hij YHWH voor mij de Waarheid gebleken en dat blijkt nog elke dag en dat zal zo blijven omdat in Hem geen duisternis is,de leugen niet te bespeuren valt

        shalom,
        Parel

        • Het lijkt me, dat we duidelijk moeten zijn Parel en ik heb geen enkel respect voor dat religieus fascisme, wat de islam is. En dat zeg ik ook, met liefde voor de misleide medemens in kwestie.
          Als ze zich dan beledigd voelen, dan is dat maar zo, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
          Dat ik dit in het pastorale gesprek met wijsheid en liefde en takt naar voren breng, dat spreekt van zelf. Maar dat verandert niets aan de waarheid, die in dat gesprek op tafel komt.
          Shalom,
          Ben

  2. Hi Ben,

    Één fundamentalistische aanslag in Noorwegen t.o. 17000 aanslagen de afgelopen jaren wereldwijd, door moslimfundamentalisten met vele duizenden zo niet honderden miljoenen doden. En nog begrijpen islamieten niet dat, als er een aanslag is, wij dan eerst aan moslims denken. Ze zijn er zelfs door beledigd.
    Niet te geloven toch!

    Verder: Heel goed gezegd Ben, pètje af. Jammer dat je zo vaak onderbroken werd zoals altijd. Jammer dat ze je niet op een normale manier rustig laten uitspreken. Maar ja dat is moslims eigen, opgewonden standjes. Ik discussier liever niet met ze daarom!
    Je bent een goeie radicale broeder, wat mij wel zint!
    We blijven gewoon volhouden dat de koran larie is.
    Amen!
    shalom cornelia

  3. Noorwegen blijkt helemaal niet zo vredig als altijd beweerd wordt
    Ook daar leeft de bevolking op een vulkaan.
    Ik sta dan ook voor 100% achter het gedachtengoed van Breivik, althans, waar hij de islam bekritiseert.
    Alleen had ie zijn woede beter openlijk op de islam kunnen bekoelen door openlijk
    de koran te bespugen, te vertrappen en te verbranden, wat ik ook graag zou willen.
    Nu verdient hij de zelfde straf als iedere andere (islam) terrorist.
    shalom cornelia

    • Hi Cornelia,
      Deze Anders Breivik is totaal ontspoort, hij heeft vanuit een eigen nazistische idelogie , een mengelmoes van “christelijk denken”, vrijmetselarij, de methode van de islam, (jihad) omarmt en wil zelfs met Al Qaeda samenwerken.
      Zeg dus niet te snel, dat je achter zijn gedachtegoed staat, want daar zitten meer gestoorde elementen in dan goede.
      Maar op het punt van afschuw van de islam, als een fascistisch systeem, zijn we het natuurlijk eens. Helaas menen een aantal zeer domme , ook bewust valse en verstokte multicultie figuren met de op zich al verschrikkelijke actie van Anders B. aan de haal te kunnen gaan.
      Men beweert dan, dat mensen, die voor de islam waarschuwen en islamkritisch zijn, de oorzaak zijn van het ontwikkelen van figuren als Andries B, want die worden zich dan bewust, hoe fout de islam is en gaan actie ondernemen, omdat de overheden her en der maar door gaan met islamiseren.
      De valsheid druipt er af bij zo’n opmerking, want we hebben immers het volste recht om kritisch te zijn over elke ideologie en de foute, kwalijke zaken van de islam in de koran/ahadith/leven van Mohammed zijn heel duidelijk aan te tonen, dus wat een onzin, om dat te verbieden en te zien als oorzaak voor genoemde moordpartij.
      De schuld ligt allereerst bij de moordenaar zelf en vervolgens bij de verderfelijke islam en die dat systeem in stand houden. Dat zijn dus de moslims en in het Westen de politiek-correcte mensen, die de islam goed praten en binnenhalen, zoals veel politiek en geestelijk leiders van de laatste 50 jaar, met hun Eurabie plan.
      Is dit islamiseren nog terug te draaien? We doen ons best, maar het is de vraag of we tegen deze duivelse overmacht van Mohbama, de NWO, VN,EU etc. bestand zijn. Ik vrees , dat deze antichrist de wereld steeds verder zal gaan beheersen en alleen Yeshua ha Mashiach zal ons er van redden, als Hij komt als Koning te Yerushalayim.
      En HIj is met ons, al de dagen!
      Conclusie: als volger van Yeshua, joods-christelijk gelovige of christen in de ware zin des woords, kunnen we bidden, getuigen van Hem, alle democratische middelen gebruiken als protest en dat moeten we ook zeker doen.
      Wij zijn gehouden aan de Bijbel en dus doen we alles binnen de grenzen van de Tora en Yeshua : God liefhebbend boven alles en de naaste als ons zelf. In Zijn kracht en geleid door Zijn Geest.
      En de valse mensen, die dan nog durven zeggen, dat Andreas B.. een christen is, zijn te gemeen voor woorden en misbruiken deze afschuwelijke gebeurtenis om het Bijbels geloof te demoniseren, alsof deze slachtpartij ook maar in de verste verte iets “christelijks” zou zijn en alsof het terecht bekritiseren van een fascistisch systeem als de islam helemaal fout zou zijn.
      Shalom,
      Ben

      • Ben,ik sta absoluut niet achter het gedachtengoed van Anders Breivik en inderdaad,hij heeft vanuit allerlei religies zijn eigen religie samengesteld met alle gevolgen van dien!

        shalom,
        Parel

        • er schiet me nog iets te binnen,over gedachtengoed gesproken,ik sta achter niemands gedachtengoed,ook niet in politiek opzicht,ik sta alleen volledig voor 100% procent achter Yeshua’s gedachtengoed,Hij die ook voor mij Mens is geworden en mij de ogen geopend heeft en meer nog,mij gered heeft en verlost

          shalom,
          Parel

  4. Prijs JAH dat Hij je zo’n podium geeft. Hij weet hoeveel mensen door deze programma’s tot geloof komen.
    Toch een opmerking: bij de discussie over ‘slechte Christenen’ zou je miss. beter kunnen zeggen dat geloof zonder werken dood is (Jac.), en dat ‘slechte Christenen’ dus niet bestaan, maar dat zij naamchristenen zijn.

    Ik vind het toch mooi. De wereld is wel in chaos, maar Abba heeft alles in de hand!

    • Helemaal gelijk Levi, doen we volgende keer; anderzijds heb ik gesteld, dat mensen als Anders B. helemaal geen christen zijn, ze noemen zich geheel ten onrechte zo of anderen doen dat!
      shalom,
      Ben

    • Levi, we kunnen dus vaststellen dat er echte/oprechte christenen zijn en nep-christenen,dit is waar Yeshua/Jezus Zelf over spreekt,Hij stelt deze misstanden aan de kaak,dit kun je allemaal in de Bijbel terug vinden,werkelijk álles kun je toetsen aan de Bijbel,of het waar is of niet,of het deugt of niet,op alle gebieden van het leven.In de kerk wordt dit over het algemeen niet geleerd,deze dingen zoals nep en bedrog en de leugen binnen christelijke kringen worden niet aan de kaak gesteld,ontmaskerd,integendeel men bedekt zoveel mogelijk onder de mantel der liefde en zwijgt,de zonde heeft daardoor vrijspel! in openbaringen,het laatste boek in de Bijbel zegt YHWH hele duidelijk dingen over diegene die nep zijn,een nepgeloof uitdragen,met de mond belijden dat ze christen/volgeling van Yeshua zijn,maar in hun hart en in de praktijk het tegenovergestelde doen

      de Bijbel spreekt ook heel duidelijk over wie rechtvaardig is en onrechtvaardig,kortom het is zeer de moeite waard voor diegene die de Bijbel niet grondig bestudeerd hebben,daarover vooroordelen hebben,die vooroordelen weglaten en ongedwongen met een open mind de Bijbel gaan bestuderen,vélen zitten met vooroordelen over christenen en de Bijbel,omdat er-erg genoeg-zo weinig voorbeelden zijn van christenen/volgelingen van Jezus die in de praktijk brengen wat de Bijbel nu echt bedoeld,wat Yeshua nu echt bedoeld met Zijn weg te gaan,het is ook geen gemakkelijke weg….

      shalom

  5. Op 26 juli 2011 @ 10:40 schreef Michael, Shabbatsvierder

    Beantwoorden

    Hi Ben,

    Allereerst wil ik zeggen dat het fijn is dat je op de bres staat om G’d te verdedigen en de koran /islam te ontmaskeren.
    Ik heb het radioprogramma gisteravond gevolgd.
    Toch maak ik altijd weer die zelfde kanttekening, nl, waarom noem je je joods christelijk pastor. Mijn frictie zit hem in het woord christelijk, ..en waarom…?
    Zolang wij ons christelijk noemen, suggereren we, dat we deel uitmaken van de Rooms- Katholieke kerk; dus ook de kruisvaarten.
    Die kruisvaarders/ RKK, hebben joden ,moslims, èn christenen gruwelijk vermoord!
    Ik noem mijzelf net als de eerste “christenen” , een Yeshua ( Jezus) volger.
    De christenen, waarvan vele gemeentes tegenwoordig steeds verder wegzakken door de duivels vervangingsleer, zijn een dependance / filiaal van de RKK en PKN.
    Zelfs het kruissymbool is al zo ontzettend bezoedeld; wordt te pas en te onpas door allerlei mensen zonder of als “contra-betekenis” om de nek gehangen.
    Spreekt niet de Bijbel over een “klein kuddeke” in de laatste dagen ?
    Ook in onze gemeente wordt er geen kruis getoond, noch noemt men zich christen.
    Als wij gelovigen een herstelde gemeente van Andonai willen zijn , willen worden, dan moeten we ons realiseren dat we joden “jaloers” moeten maken.
    Je zult bv. geen jood in je gemeente krijgen als je de naam van G’d uitspreekt als Jehova oid.
    De joden zullen na verloop van tijd Yeshua als hun verlosser aannemen,..dit betekend NIET dat ze dan buigen naar het christendom ,NEEN !
    Wij “christenen” gaan terug naar het Joodsche geloof, worden Torah gelovigen, gaan de feesten van Adonai weer in ere herstellen Halleluja Amen !
    …verbreken de valse banden met Mitras en al de andere vuiligheden.
    Als dit gebeurd , dan zal men de drek van afstand kunnen ruiken…,…de drek waar wij dan afstand van hebben genomen…
    Zolang wij ons christen noemen staan wij onze verlossing in de weg; zitten wij vast aan de donkere erfenis van de RKK, zullen wij ons altijd moeten verweren tegen middeleeuwse misdaden gedaan door een kerk die door satan himself is aangestuurd,…terwijl de PKN…,..èn helaas meer en meer evangelischen/ Pinkster enz het zelfde luchtje beginnen te produceren…
    Laat duidelijk zijn dat ik met het bovenstaande het GROTE Offer dat door Yeshua is gebracht het Kruis, niet ontken,of ook maar het minst wil beschimpen…..

    Michael, Shabbatsvierder.

    • Hi Michael,
      Welke naam had je dan gedacht voor de mensen , die in Tora en Yeshua geloven?
      Het zijn mensen van de weg, zie Hand.9:2 en 11:26, christenen staat daar, dat komt van Christus, is Mashiach, is Gezalfde. We zijn dus “gezalfden” oftewel “christenen” en omdat het altijd op basis van de Tora en Yeshua is, vind ik “joods-christelijke gelovigen” nog zo gek niet.
      Maar doe es een suggestie!
      Shalom,
      Ben

  6. Op 26 juli 2011 @ 13:08 schreef Michael, Shabbatsvierder

    Beantwoorden

    Hoi Ben, ik dacht gewoon Yeshua volgeling.
    Ik maak me niet druk over het feit dat dat niet modieus klinkt.
    Het probleem is niet de nieuwe aanduiding…,…maar de bezoedeling van de term christen.
    Daarnaast , als ik het goed heb, is de term christen gegeven door buitenstaanders, zelf noemden zij zich Jezus volgers.
    Vanmorgen op de radio… Prem time of zoiets,..men spreekt steeds meer over “de christen dit en dat”. De christenen zijn hun eigen “samen op weg” naar weet ik veel waar reis begonnen, en dat leidt niet naar de Heere G’d. Waarschijnlijk gaan die wegen naar Rome/Islam. Ik, wil niet onder die vlag en niet met die vlag gezien of geassocieerd worden.
    Ik wil bij het “kleine kuddeke ” horen. …helaas zal het kuddeke klein zijn…,..denk ik.

    Groet Michael.

  7. Op 26 juli 2011 @ 13:24 schreef Michael, Shabbatsvierder

    Beantwoorden

    Het “gaat uit van haar,..opdat ge geen…”, geldt niet alleen voor de genen die in de Rooms-Katholieke kerk vastzitten; geldt ook voor PKN’ers en geldt ook voor evangelischen die zich hebben laten verblinden door “grote voorgangers”, ( vervangingsleer).
    De strijd tegen satan beperkt zich niet alleen tegen de islam, nee, het is veel breder.
    Onze vijand zijn alle krachten die de schepselen G’d’s van verlossing afhouden.
    Is niet de RKK verweven met de Islam, ( Walter Veith), is niet de PKN een blinde volgeling van de RKK ,( feesten vierend gelijk de RKK traditie, zondagsvierend)?
    Heeft niet de paus de koran gekust, noemen katholieken zich geen christenen?
    Kan een christen feesten vieren van satan, kan een christen de Shabbat ontheiligen ? Kan iemand die de feesten van de Heere viert zich dan nog christen noemen?
    Ik heb op zich niets tegen het woord christen, maar we moeten ons wel realiseren dat die term onuitwisbaar bekladt is….
    Groet Michael.

    • Hi Michael, dat realiseren we ons maar al te goed, vandaar de term “joods-christelijk”, wat ook goed onze verbondenheid met de Joden aangeeft.
      Shalom,
      Ben

      • Shalom Ben

        Ik ga volledig mee met Michael,

        Nazarener joden, ook wel bekend als Notzrim in het Hebreeuws of Natzraya in het Aramees, zijn geen christenen, maar een van de oudste Joodse sekten opgericht door de eerste eeuw Rabbi, Yeshua Natzraya. Hij is onze messiaanse figuur en leider. Anders onze manier is in wezen orthodox, niet nodig is big ‘O’ orthodoxe, maar weinig ‘o’ orthodox. We leven in het beloofde nieuwe verbond, opgericht door Yeshua de Messias. We volgen de schriftelijke Torah en onze mondelinge Torah, de praktijk conversie en miqveh, eten koosjer, en geloven dat YHWH heeft geen gelijken. Hoewel een van de kleinste Joodse sekten, zijn we in een periode van opleving, terwijl anderen in verval.

        Natzraya.lijkt me een mooie

        Mia

        • Hi Mia, dan kies jij toch voor Natzraya? Je bent dan wel voortdurend aan het uitleggen, maar dat moet ik ook met de term “joods-christelijk” en dat leidt altijd tot een goed moment van gesprek.
          Wat bedoel jij overigens met “onze mondelinge Torah, de praktijk conversie en migveh en eten kosher” ? Ik kan me bij die termen wel wat voorstellen, maar het is duidelijk, als je zelf even uitlegt, wat jij er mee bedoelt.
          Shalom,
          Ben

        • Mia,helaas,ik kan er geen touw aan vastknopen,wat je daar schrijft,natzraya? weer wat nieuws!

          ik ben maar liever een eenvoudige volgelinge van Yeshua

          ps elke Jood die hier de naam Yeshua leest,zal weten over Wie ik het heb!de naam Jezus en God zijn al té vaak bezoedeld en besmeurt,als stopwoord en vloekwoord door zowel gelovigen als’heidenen’ de naam. God heeft allang zijn werkelijke betekenis aan waarde en diepte verloren,met die naam kun je namelijk alle kanten op,ook Allah betekent God,Allah is gewoon de Arabische naam voor God

          Parel

          • Op 26 juli 2011 @ 21:20 schreef Ben

            Allah is een zeer misleidende benaming; helaas hebben de Arabische christenen de laatse paar honderd jaar die kwalijke gewoonte.
            Vroeger spraken zij over Eleha, vanuit Aramees en dat is verwant aan Elohim.
            Muskes, de RK bisschop, vond het wel best als we allemaal over Allah spraken en dat laat zien hoe weinig deze man wilde begrijpen van onze Vader in Yeshua.
            Shalom,
            Ben

    • JOEPIE

      Het is officeel, dit bericht kreeg ik vandaag van
      het Bisdom Gent

      Geachte Mevrouw;

      IK KAN U MEEDELEN DAT UW UITTREDING UIT DE KATHOLIEKE KERK WERD GENOTEERD IN HET DOOPREGISTER VANUIT DE PAROCHIE….. NR 91
      HET STAAT U VRIJ DEZE AANTEKENING PERSOONLIJK IN HET DOOPREGISTER TE VERIFIEREN

      Met oprechte groeten
      Ludo COLLIN Kanselier

      Mia

  8. Joods-Christelijk is het meest herkenbaar voor het Nederlandse volk.
    Geert Wilders spreekt immers ook altijd over de Joods-Christelijke wortels waarop onze maatschappij, waarden en normen gebaseerd zijn.

    Even terugkomende op mijn reactie van 6:44 26-07-2011
    Natuurlijk is het niet goed te praten dat iemand 76 mensen in koelen bloede doodschiet. Toch heeft het tot gevolg dat er over gesproken gaat worden en geeft het (eindelijk) openingen, zoals jij Ben, vanavond, voor discussie over de oorzaak (dat is tóch de islam).

    Tofi Dibri wil een debat over de xenofobie die in ons land heerst.
    Belachelijk. Wie zijn nu eigenlijk de xenofoben hier? Wij of zij? Ik denk zij, die ons land nogal brutaal binnengedrongen zijn en niet bereid zijn te integreren. Elke moskee, elke hoofddoek is een teken van niet-geintegreerdheid.
    Het feit dat ze zich hier thuisvoelen wil niet zeggen dat ze geïntegreerd zijn. Volgens hen betekent het dat wèl (als wij ons hier nu maar thuis voelen, en verder maakt het ons geen bal uit hoe de autochtonen ons ervaren)! Verder kijken ze niet.
    Wie regeert ons land eigenlijk inmiddels? Wie worden er altijd bij geroepen de problemen in ons land op te lossen? Turken en Marokkanen omdat onze regering kennelijk niet bij machte is de oplossingen te bieden die niet-westerse allochtonen op grote schaal in mijn land veroorzaken. Dàt moet eens afgelopen zijn!

    shalom, Gods zegen, cornelia

    • Bedankt Cornelia, met Tofik Dibi zou ook nog wel es leuk zijn.
      En: joods-christelijk vind ik ook nog steeds de meest werkbare, herkenbare en getuigende benaming.
      Shalom,
      Ben

  9. Op 26 juli 2011 @ 19:30 schreef Michael, Shabbatsvierder

    Beantwoorden

    Hoi Mia, shalom,

    Ik wil me ook uit laten schrijven uit de RKK,…hoe ga ik precies te werk ?
    Het “natmaken van mijn voorhoofd” gebeurde in Amsterdam.
    Lieve groet, Michael.

  10. Op 26 juli 2011 @ 19:33 schreef Michael, Shabbatsvierder

    Beantwoorden

    Mia,… ik wil samen met mijn vriendin zoooo graag een paar dagen naar Gent,… heb je tips ?

    Sorry Ben, even off topic zoals dat heet.

    Shalom Michael.

Geef een reactie

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*