Tora Yeshua  תורה־ ישוע

 Welkom op onze geheel vernieuwde website; stuur ons uw suggesties dan wordt het nog mooier.

Actuele onderwerpen:

Boeddhisme, vreselijk, vergis je niet!

Of bekijk de flash versie.

Zie hoe een boeddhistische monnik tot leven kwam door Yeshua ha Mashiach, vanaf 17 min. 54 sec. tot het einde, met dank aan de EO voor deze prima reportage van Victor Rosier.
Shalom,
Ben Kok (joods-chr .pastor)

Updates:

http://www.nieuwwij.nl/index.php?pageID=15&messageID=6899  , waar te lezen valt dat de VU te Amsterdam per  1 jan. 2012 een professor in het Boeddhisme de ruimte geeft: Andre van der Braak.
Niet alleen wetenschapper, maar ook praktiserend Boeddhist,  altijd makkelijk als we vragen over het Boeddhisme hebben.  Abraham  Kuyper zou zich “in zijn graf omdraaien” als hij het wist.

De mening van  Marten Visser, zendeling in Thailand:
(
http://www.vissers.me/site/index.php?option=com_content&view=article&id=52:goed-nieuws-voor-boeddhisten&catid=46:kerkplanting-in-thailand-artikelen&Itemid=80)

Goed nieuws voor boeddhisten PDF Afdrukken E-mailadres
Zending enzo Kerkplanting in Thailand artikelen
Geschreven door Marten Visser
donderdag 27 november 2008 08:44

Share

Boeddhisme is een godsdienst die zo breed uitgewaaierd is, dat de verschillen in opvatting tussen boeddhisten onderling nog groter zijn dan die tussen een rooms-katholiek uit Brazilië, een pinkstergelovige uit Nigeria, een koptisch-orthodoxe uit Egypte en een gereformeerde uit Nederland. Hoe kun je dan iets zinnigs zeggen over ‘het boeddhisme’? In de zekerheid dat dit artikel geen recht doet aan de opvattingen van vele boeddhisten, probeer ik toch een aantal algemene trekken van het boeddhisme te schetsen. Zendelingen van Sri Lanka tot Japan hebben hiermee te maken. Deze opvattingen beïnvloeden het alledaagse leven van honderden miljoenen mensen, zelfs als zij zich niet van die opvattingen bewust zijn, maar ze slechts als culturele bagage in het onderbewuste meedragen. Ik wil u tevens laten zien dat het evangelie ook Goed Nieuws is voor boeddhisten.
1. De god-loze godsdienst
God? Boeddha wist niet of Hij bestond, en het kon hem ook niet veel schelen. Belangrijker is dat de mens zijn eigen weg zoekt om het lijden te ontvluchten.
Het goede nieuws dat wij hebben: “In den beginne schiep God de hemel en de aarde” (Gen. 1:1). De Heere God is de Meester van deze aarde – en Hij laat ons niet alleen. De Bijbel staat vol met het spreken van God!

2. De godsdienst van lijden vermijden.
Leven is lijden. Lijden komt door te verlangen. De oplossing voor het lijden is dus op te houden met verlangen. Dit is de hoogste wijsheid in het boeddhisme. Het hele boeddhisme is eigenlijk niets meer dan een oefening in het op laten houden van verlangen.
Het goede nieuws dat wij hebben: 1. Het leven is een gave van God. Het is meer dan lijden! “[De HERE] vervult de wens van wie Hem vrezen” (Ps. 145:19). Het leven met God is goed! 2. Lijden komt niet voort uit verlangen, het komt voort uit de zonde. Is dat goed nieuws? Ja, want “gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood,…zo komt het ook door één daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven” (Rom. 5:12,18).

3. De ‘alles is zoals het moet zijn’ godsdienst
Je toestand in het leven nu is te danken aan je daden uit je vorige leven (karma). Medelijden is dus niet op zijn plaats. Alles is zoals het moet zijn, en alles moet zijn zoals het is. Er is dus geen reden je ergens druk om te maken of ergens voor in te zetten.
Het goede nieuws dat wij hebben: “God echter bewijst Zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is” (Rom. 5:8). De Heere God is anders! Hij toont zich betrokken bij ons leven. In navolging van Hem laten christenen zien dat zij anders zijn. We bekommeren ons om andere mensen, omdat de Heere zich om ons bekommerd heeft. Niet zelden waren het zendelingen die in boeddhistische landen de eerste ziekenhuizen stichtten.

4. De ‘probeer het nog eens’ godsdienst
Ophouden met verlangen is te hoog gegrepen voor de mens. Het boeddhisme leert: Probeer het nog eens in een volgend leven (reïncarnatie). Boeddhisten verwachten dat dit vrijwel eindeloos doorgaat, tot eindelijk eens het verlangen op zal houden. Dan kunnen ze eindelijk de rust van het niet-zijn binnengaan.
Het goede nieuws dat wij hebben: “De Heer is waarlijk opgestaan!” (vgl. Lk. 24:34). Het feit dat Jezus is opgestaan uit de dood, is onze garantie dat wij ook zullen opstaan (Rom. 8:11, 1Kor. 15:20-23). We hoeven het niet telkens opnieuw te proberen. God geeft ons het eeuwige leven, en we mogen ons eeuwig in Hem verheugen.

5. De ‘doe-het-zelf’ godsdienst
Iedereen bepaalt zijn eigen pad. Er is niemand die je kan helpen. “Als iemand anders ons zou kunnen redden, zou hij het dan niet al lang gedaan hebben?”, vroeg de Dalai Lama.
Het goede nieuws dat wij hebben: Hij heeft het al gedaan! “God (heeft ons) behouden en geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en de genade, die ons in Christus Jezus gegeven is vóór eeuwige tijden” (2 Tim. 1:9).

6. De afgodsdienst
Een godsdienst letterlijk ‘zonder hoop en zonder God in de wereld’ (Ef. 2:12) is niet uit te houden. Vandaar dat boeddhisten overal zich overgeven aan geestenverering en occulte zaken.
Het goede nieuws dat wij hebben: Jezus heeft alle macht in hemel en op aarde (Mt 28:18). Hij heeft macht over de geesten (Mt.12:28). God verhoort onze gebeden (Mt.21:22), we hoeven ons niet te wenden tot de geesten

7. De godsdienst die niet redt van de angst voor het graf
Ook boeddhisten geloven in een hemel en een hel, al zijn die slechts tijdelijk tussen verschillende reïncarnaties in. Troost in leven en sterven, zekerheid over je bestemming – waar zijn die te vinden?
Het goede nieuws dat wij hebben: Wie zijn vertrouwen gesteld heeft op de Heere Jezus als zijn Zaligmaker, heeft zekerheid over zijn eeuwige bestemming. Daarom: “Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?” “Want het leven is mij Christus en het sterven gewin” (1 Kor. 15:55, Fil. 1:21).Marten Visser, 2003

Navigeer naar andere artikelen

32 reacties op Boeddhisme, vreselijk, vergis je niet!

  1. (Beste) Ben Kok,

    je hebt dit filmpje gezien op CIP.NL en meteen op jouw eigen site gepost. Waarschijnlijk zonder ook maar te weten wat BOEDDHISME precies inhoudt. Want je spelt het verkeerd, meer af kun je niet gaan.

    Dit is een geval van een boeddhist die verkeerd behandeld is en verkeerd handelde. Er zijn miljoenen boeddhisten die wel plezier in hun levensvisie hebben en niks met het christendom te maken willen hebben. Zou je sieren als je daar ook wat aandacht aan zou besteden.

    Mensen die christen worden zijn vaak egoistische mensen die alles kant en klaar op hun bordje willen hebben. Jezus heeft, menen zij, alles al voor hen gedaan en Boeddha wil navolging en geen gelovigen in hem. Dat trekt dus een ander soort mensen.

    • Beste Berjan,
      Dank voor je correctie, ik heb de spelfout weggehaald, komt wel vaker voor, dat boeddhisme anders gespeld wordt, maar ik houd jouw versie aan.
      De video heb ik gedownload van de EO site, wat is daar mis mee? Inderdaad ook op CIP te zien, heel goed.
      Wellicht kun je van mij ook een correctie aanvaarden?
      Christenen zijn mensen, die Christus nodig hebben, ze aanvaarden, dat ze de doodstraf verdienen wegens alle overtredingen van Gods’ gebruiksaanwijzing voor de mens, te lezen in de de Tora en God (JHWH) verscheen onder ons als mens in Yeshua, droeg de doodstraf in onze plaats!
      Dan gaat een oprecht christen leven vanuit de Tora en dat moet je echt zelf in praktijk brengen, vanuit de genade in Yeshua en door de leiding van de Heilige Geest vanuit de Tora en de hele Bijbel.

      In elke club heb je mensen die oprecht de bedoeling nastreven en die er in naam lid van zijn of het systeem misbruiken voor eigen agenda. Laten we dus kijken naar wat boeddhisme echt inhoud. Ik heb net een verzoek aan Marten Visser, zendeling in Thailand geschreven, of hij hierover zijn licht wil laten schijnen, dus dat wachten we even af.
      Is de ex-boeddhist in de video een man, die een incident beschrijft of is boeddhisme structureel fout?
      Boeddhisme: een ideologie zonder God, met alleen de mens Boeddha ter navolging vs. het geloof in de Ene ware God, de God van Abraham, Isaak en Jacob, die Zijn liefde voor ons in Yeshua bewijst.

      Shalom,
      Ben

      • Geachte mijnheer Ben Kok,

        U bent van mening dat er maar een waar geloof is, namelijk het geloof dat de mens van nature zondig is en dat men Jezus moet aanvaarden omdat hij voor onze zonden gestorven is en begraven, nedergedaald ter helle en op de derde dag weer is opgestaan en nu zit aan de rechterhand van de Vader die in de hemelen is, amen.
        Dit kan u denken, dit kunnen 2 miljard mensen denken, dit kan de hele Wereld denken wat mij betreft.
        Maar u kan en moet niet de mensen met een andere levensvisie als slecht bestempelen. Ook kan u het boeddhisme niet slecht vinden, omdat er slechte dingen gebeuren. Ook het boeddhisme is er voor mensen en daar worden fouten gemaakt. De leer op zich, dat is belangrijk.
        Het boeddhisme stelt dat alles maya is, en dat de mens dit moet begrijpen om uit het lijden te raken. Is dat vreemd? Nee, ik vind het een hele goede leer. Sinds ik met het boeddhisme in aanraking ben gekomen vind ik dingen ook niet meer zo belangrijk en vecht ik daar niet meer voor. Toen ik nog christen was vond ik geen rust. Iedere dag moeten leven in de “wetenschap” dat alle ongelovigen ooit gestraft zullen worden door god, daarom vond ik geen rust. Mensen die daar wel rust in vinden zijn de geestelijk doden, zij leven voor zichzelf en niet voor de mensheid. Ze leven voor zichzelf en hun ingebeeld vriend die in de hemel is, amen.
        Hoe kan een mens het boeddhisme nou als afgoderij bestempelen? In het Boeddhisme van de Boeddha komt geen god voor, en hij heeft ook niemand opgeroepen hem te volgen of te aanbidden. Met Boeddha aanroepen komt men er niet, het gaat om wijsheid, ervaring. Om inzicht, zoals u wilt. Ook heeft Boeddha nooit opgeroepen om beelden te maken en daar kaarsjes voor te branden.
        Of gaat u nu elke levensvisie die niet helemaal strookt met uw mening als kwaadaardig beschouwen?

        Met vriendelijke groeten

        Berjan

        • Hi Berjan,
          Helemaal goed, je eerste zin. Verder: niet alleen de mensen van een andere religie/visie zijn slecht, het geldt voor alle mensen, zoals de Bijbel leert, Rom. 3:23, allen hebben gezondigd en missen Gods heerlijjkheid.
          En dat weet ook iedereen: er is niemand volmaakt, toch? Ieder maakt zijn fouten.
          Wat ik al zei, vergelijk vervolgens de “ismes” en kijk welke bron de beste is, m.i. de Bijbel, zie http://tora-yeshua.nl/hoe-leer-je-de-enige-ware-god-kennen/
          En dat Boeddhisme geen godheid kent, schreef ik al, maar evengoed is het afgoderij, want het boeddhisme als religie is dan de afgod, waarop men vertrouwt. Zo kan sport, geld, status etc je afgod zijn of allerlei vormen van verslaving.
          Je laatste zin is ook weer een heel zwakke: het gaat niet om mijn levensvisie, maar om wat de Bijbel leert als “de volle raad Gods”. Inderdaad mag ik in een groeiproces daar steeds meer van zien, dat gelukkig wel. Maar ik zou het liever zo zeggen, met de woorden van Simon bar Jona, meer bekend als Petrus:
          Hand.4:12 ” en de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam (dan Yeshua ha Mashiach) aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden”.
          Shalom,
          Ben

          • Geachte heer Kok,

            als ik uw beweegredenen hoor dan heeft het christendom gelijk want iedereen maakt fouten? Op zo’n manier redeneren mag, maar het geeft wel een heel pessimistisch mensbeeld. Zie fouten als mogelijkheden om het beter te doen. Een mens kan niet alleen maar goed zijn (ook Jezus niet, dat zou van hem namelijk een saaie man gemaakt hebben, maar dit terzijde) maar iedereen maakt zijn of haar fouten. Expres of (zoals meestal) per ongeluk. Een god die wil dat wij volmaakt zijn en die ons anders straft, is gewoon een sadist. Dat is mijn mening althans. De hemel waar alles en iedereen volmaakt is, is ook een utopie en nog een heel saaie ook. Een mens heeft zowel zonneschijn als regen nodig om te leven, zo heeft een mens ook “slechte” dingen nodig om te groeien. Van fouten leer je het meest.

            Boeddhisme is geen religie, maar een levensvisie en leefwijze.

            Een afgod is een god waar je niet in gelooft. Voor christenen is dat dan Allah of Zeus, voor de Moslim zal dat YHWH en Zeus zijn. Voor mij allemaal.

            Mijn laatste zin is helemaal juist, alleen doet u alsof uw mening niet uw mening is, maar de mening van god. Dat denken alle christenen (met uitzondering van hen die dat niet denken) maar toch zeggen zij allemaal iets anders (met uitzondering van hen die hetzelfde zeggen). Hoe kan dat?

            Juist, het is maar de mening van de gelovige over een boek dat dood is en niet zal zeggen HOE het gelezen dient te worden.

          • Op 7 december 2011 @ 17:49 schreef Ben

            Hi Berjan, de Bijbel leert ons, dat elk mens tekort schiet, een joods-christelijke opvatting dus. Rom 3:11 is een citaat uit Ps. 143:2 “niemand is rechtvaardig, ook niet een” en Rom. 3:11-13 wordt geciteerd uit Prediker 7:20 “want niemand op aarde is zo rechtvaardig, dat hij goed doet zonder te zondigen”
            Dat is niet pessimistisch, maar realistisch en het wordt optimistisch, als we gaan zien, dat God Zelf in Yeshua voor ons de doodstraf draagt, zodat we uit Zijn genade kunnen leven, als we dat aanvaarden.
            “God echter bewijst Zijn liefde jegens ons, doordat Yeshua , toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is”, Rom 5:8″
            Dus zou ik, als ik jou was, maar snel wat gas terugnemen, God als “sadist” benoemen, is meer dan erg, Hij is een liefhebbend Vader voor elk, die bij Hem wil horen.
            Ik heb je uitgelegd, dat een systeem als het Boeddhisme als afgod kan functioneren, als dat jouw ultieme waarheid is; je blijft er door “van God los”
            En verder is er niet 1 boek dat leeft; wat een onzin. Maar wel kun je zeggen, dat in de Bijbel woorden van eeuwig leven staan en dat is met geen enkel boek het geval.
            Shalom,
            Ben

  2. Op 7 december 2011 @ 13:07 schreef Matthys van Raalten

    Beantwoorden

    Wie Oosterse vechtkunsten beoefend, komt meestal in aanraking met Boeddhisme. Bijvoorbeeld, Japanse budo-beoefenaren mediteren voor de oefening.

    Maar met een Boeddha-beeldje achter de geraniums gaan zitten, zal onze Vader niet behagen. Verering van een steen. Dom.

    • Hi Matthys, zowel de Boeddha beelden in huizen als de meditatieve kant zijn uiteindelijk afgoderij, dwars tegen de Tora in.
      Shalom,
      Ben

  3. Op een van mijn reizen door Japan in de jaren begin zeventig was ik op bezoek met een van mijn zakenmensen,we gingen even op bezoek naar een Boeddha tempel. Op een zeker moment heb ik per vergissing mijn voet op een of andere houten plateau gezet wat in hun ogen heilig was; de reactie was er direct, ik moest me buigen voor het beeld van Boeddha voor vergiffenis.Dit heb ik toen gewijgerd wat me niet in dank is afgenomen.Tegenwoordig kan je die beelden bij ons in de pkn – kerk via wereldwinkel kopen, keuze uit ongeveer 70 stuks en nodige Hindoebeelden niet inbegrepen,ook de koran is geen probleem en wordt zo geleverd.

    • Hi Hans, begrijp ik goed, dat in de PKN kerk Boeddha en Hindoe beelden worden verkocht? Wie zorgt er bij jullie voor de tempelreiniging, te beginnen met de vele PKN predikanten, die de koranafgod als dezelfde verkondigen als de Ene ware God van Abraham, Isaak en Jacob, zoals in de Bijbel?
      Als dit klopt, hoor ik graag over welke plaats en kerk je het precies hebt, mochten er ter plekke geen tempelreinigers zijn (jij bijvoorbeeld) ,dan kom ik zonder problemen langs om op zondagmorgen de situatie te bekijken en er naar te handelen.
      Shalom,
      Ben

      • ook een boeddha beeld is maar een dood beeld,het stelt niets voor,het is DOOD,ik ontleen daar geen krachten aan,ik put daar ook geen kracht of energie uit,ik aanbid zo’n beeld ook niet,hoeveel een boeddhabeeld ook voor anderen kunnen betekenen,het kan van alles zijn waar je een afgod,een beeld van maakt,dus dat maakt niet uit!kan een dood beeld spreken en handelen? wat een flauwekul dat mensen daar zo extreem/ vroom’over doen!~

        Aliyah

  4. Shalom men. Berjan;
    Dat is nogal wat,dat u schrijft. Er is dus geen plaats voor zonden/fouten? Er is dus tevens geen plaats voor vergeving/genoegdoening?
    Maar waarom moet er dan wel aan een beeld van die voormalige prins; water worden geofferd?
    En wat is de wordings geschiedenis die door uw “levens visie” wordt gehanteerd?
    ik meen iets te hebben gehoord v/e grote olifant die alles op zijn rug draagt.
    Maar waar komt die last dan vandaan?
    Al deze vragen zijn in mijn memory blijven hangen, nadat ik al die div. relies heb onderzocht. Ik gaf het op en kwam terug op mijn “oude stek” die niet alleen vertrouwd is; maar ook warm. In tegenstelling tot al die ismes, die steenkoud zijn.
    PS De Buddha was als prins toch Hindu?
    Shalom en Le Chaim.

    • Hallo Pieter,

      u vraagt of er geen plaats is voor zonden/fouten, en dus ook geen plaats voor vergeving. Dit is er wel degelijk. Maar in plaats van dit aan een opperhoofd te vragen moet men dit aan degene vragen die iets is aangedaan. Dit lijkt me eigenlijk ook enorm logisch. Als ik iemand een klap geef, dan kan ik wel vergeving vragen aan het grote opperhoofd maar de genoegdoening is er dan niet voor degene die ik een klap verkocht heb.

      Dat offeren is zeker niet wat Boeddha heeft gezegd, maar zoals bij alle wijze mensen maken dommere mensen hen tot goden. Wij steunen immers maar al te graag op de schouders van een ander? Dit zie ik bij het christendom ook gebeuren overigens. Jezus kan best een goede kerel geweest zijn (we weten weinig van hem) maar de mensheid maakt er een god van.

      Die olifant is Hindoeistisch en niet Boeddhistisch, dacht ik althans. De olifant draagt de WERELD op haar rug, zo wil de mythe. En niet zonden of een zware last.

      De Boeddha was zeker als Hindoe opgegroeid, maar ging in tegen de kastes.

      O ja, het is mijn levensvisie niet. Maar ik kan er niet tegen als mensen door een fout bij een andere religie die religie afschrijven en zichzelf op de borst slaan vanwege hun goede religie. Dat vind ik onrechtvaardig. En onrecht, daar heb ik een broertje dood aan.

      Groeten

      Berjan

      • Hi Berjan, alle ismes even goed? egoïsme, nazisme, pacifisme, hindoeisme, communisme, socialisme, humanisme, boeddhisme, islam, jodendom, christendom, joods-christelijk (Tora-Yeshua) geloofsleven etc.
        Overigens, wat is jouw levensvisie?
        Shalom,
        Ben

        • Hallo mijnheer Ben,

          voor mij zijn alle ismes even goed. Ze proberen de mens zin te geven en op het goede spoor te houden. Dat is prima.
          Dat er bepaalde religies zijn die zichzelf beter vinden dan andere religies, dat weet ik en vind ik unfair. Christenen zeggen bijvoorbeeld: Het Christendom is de enige religie die goed is, want Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Dat vind ik geen reden, want Boeddha zegt van zijn leer: “De Dharma is de enige weg die leidt tot verlichting”.
          Natuurlijk zeggen mensen dit, anders zouden hun leden weglopen.

          En zelf is mijn levensvisie: Laat ieder mens in zijn of haar waarde. Wat voor jou goed is, is voor de ander niet goed. Dat hangt af van cultuur, opvoeding en religie. Laat mij lekker mijn gang gaan, dan mag jij jouw gang gaan. Als je maar geen mensen jouw mening opdringt, daar heb ik een broertje dood aan.

          Greoten

          Berjan

          • Op 8 december 2011 @ 22:39 schreef Ben

            Hi Berjan (zeg aub gewoon Ben, dat vind ik het meest normaal en prettig),
            Alle ismes even goed? Dat kun je niet menen. Loop het lijstje in mijn vorig antwoord even door en erken, dat nazisme en joods-chr. geloof niet even goed zijn, als bron.
            Jouw levensvisie: niemand heeft je hier wat op gedrongen, je kwam zelf langs met een mening en dan gaan we in gesprek.
            Mocht je behoefte hebben aan iets meer diepgang in je levensvisie (“laat ieder in zijn waarde en laat ieder zijn gang gaan”), dan hoor ik het graag.
            Wees welkom om hier te lezen en te reageren,
            shalom,
            Ben

  5. Op 7 december 2011 @ 19:32 schreef Waterlelie

    Beantwoorden

    Er staat: gij zult u geen gesneden beeld “MAKEN”
    Dat zegt de LEVENDE Here God/JHWH tegen ons in Zijn Woord aan ons gegeven.
    Zelfs al aanbid men een beeld niet, we zullen ze niet maken. IK heb eens gelezen dat ieder boeddha beeld(je) “gewijd” wordt aan boeddha. Ook de leuke beeldjes die je in een tuincentrum koopt met een fonteintje er voor of zo.
    Onze wijsheid en lessen die voor de mens goed zijn , kunnen we halen uit Het “Levende “Woord van de Here God/JHWH.
    Onze levenswijze kunnen we lezen in Zijn Woord. Zijn Woord dat Levend maakt!
    Daar hebben wij geen boeddha beeld voor nodig. Boeddha kan de mens geen Leven en helemaal geen eeuwig Leven geven!
    En natuurlijk. Een beeld is een dood ding. En toch is het gek dat een mens zo’n “lelijk “beeldje in huis wil hebben.
    Ik ben er van overtuigd dat niemand zo’n beeldje in huis wil hebben omdat ze het mooi vinden.
    Nee, de gedachte erachter, de reden “waarom” iemand het boeddha beeldje willen hebben , is voor mij al fout!!

    W/lelie

  6. @ Ben,
    Ik weet niet of ze daadwerkelijk verkocht worden in eén van de bijzalen van de kerkzaal. Wel ik heb ik persoonlijk bij de ingang van de kerk een folder van de wereldwinkel gekregen met Boeddha beelden er op,dit ging uit van de diakonie.Bij verdere bestudering van het geheel zijn ook andere zaken, zoals Hindoebeelden en koran verkrijgbaar.Tegen de hele gang van zaken heb ik heftig geprotesteerd, maar er lijkt geen verandering in gekomen te zijn.Na een vriendelijk gesprek met de predikant over andere misstanden bezoek ik sinds enkele jaren de kerkdiensten niet meer.
    http://www.wereldwinkelonline.nl/producten/boeddha-beelden

  7. Boeddhisme, vreselijk,ja,maar onderschat ook obssesief Judaïsme niet!!!

    Aliyah

  8. Hallo Ben,

    je hebt gelijk als je zegt dat je mij niks opgedrongen hebt. Maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik las het over een boeddhist die christen werd en dat jij dat op je site zou zetten. En zodoende heb ik jouw site gegoogeld. Mijn eigen schuld, en ik weet dat ik nu jou iets aan het “opdringen” ben. Moet ik gewoon niet doen.

    Daarom ga ik hier ook weg, en laat iedereen zijn gang gaan.

    Gek he, dat ik mijn levensmotto las en dat ik dacht: Wat ben ik eigenlijk aan het doen? Als ik niet wil dat een ander opdringerig is, dan moet ik dat zeker ook niet doen.

    Dus veel geluk met je website, en misschien kom ik nog wel een keer kijken. Want er staan wel mooie dingen op.

    Greoten

    Berjan

  9. Op 14 december 2011 @ 11:56 schreef Jan Pieter

    Beantwoorden

    Berjan, als je dit nog leest zou ik graag je reactie willen weten op dit: Er is niet 1 waar geloof, er is 1 ware God. De mens is niet van nature zondig maar van nature geneigd tot zondigen. De definitie van zonde is niet ‘verkeerde dingen doen’. De zonde is in de wereld gekomen door Adam, daarmee is er gebrek en lijden gekomen. Jezus heeft de zonde der wereld weggenomen (Joh1:29). Door Leven van Jezus te ontvangen door de kracht van de Heilige Geest komt er vrede en vreugde in je leven. Dat heet verlossing. Je kan dan in overwinning op de zonde leven. Oordeel en straf zijn niet hetzelfde. God nodigt uit (Op22:17) en maakt alle dingen nieuw (Op21:5). Als het Boeddhisme leert dat alles een illusie is, wat is daar de kracht van?

    Ik vind wel dat je gelijk hebt dat deze man boeddhist geworden is uit wanhoop en daar ook vastliep en dat het geen overtuigd boeddhist is geweest die als christelijke overwinningstrofee gebruikt kan worden. Toch zijn er nu bijzondere dingen in zijn leven gebeurd en is de verwerping (zonde) in zijn leven doorbroken.

  10. Op 1 januari 2012 @ 18:44 schreef H. de Vries

    Beantwoorden

    Toch zie ik ook best overeenkomsten tussen Boeddhisme en christendom. Beiden proberen een verklaring te vinden waarom er lijden en slechtheid onder de mensen is. Ze komen alleen uit op verschillende verklaringen. En in de tijd van Boeddha was Jezus er nog niet.

    • Beste H.de Vries,
      Er zijn altijd met van alles overeenkomsten te vinden, dus dat is niets nieuws.
      En in de laatste zin zit u er helemaal naast; JHWH is van eeuwigheid en Yeshua ook, Hij is de verschijning van JHWH, die Geest is, in mensengestalte.
      JHWH verklaart niet alleen het lijden, Hij lost het ook op door in Yeshua het lijden op Zich te nemen, zodat wij niet de doodstraf voor ons overtreden van de Tora hoeven te dragen; Hij doet dat in onze plaats.
      Shalom,
      Ben

  11. lijden en slechtheid in mensen,dat zijn de raakvlakken die boeddhisten en christenen hebben(en wie worstelt daar niet mee?) en daarmee is meteen het grote verschil duidelijk; een boeddhist moet zelf zijn/haar ‘verlossing’bewerken,het achtvoudig pad lopen,een christen niet,want Yeshua,de Heere Jezus die verlossing bewerkt,door als volmaakt Offer Zijn eigen leven te geven! geef mij Yeshua maar;Hij is de Weg,de Waarheid en het Leven,dat kun je zelf ontdekken…je weet niet wat je overkomt als je Hem in je leven uitnodigd,een absolute aanrader!

    * tip; vraag Hem,de Heere Jezus in jou leven te komen,je zult daar nooit spijt van
    krijgen!

    Aliyah

  12. Op 1 januari 2012 @ 22:33 schreef H. de Vries

    Beantwoorden

    Boeddha leefde in de zesde eeuw voor Christus, JHWH beperkte zijn aandacht tot aan Paulus tot alleen het joodse volk. Dan moet je als rest van de wereld toch ook wat?

    • Hi HdVries:
      JHWH is de Schepper van de hele kosmos, richt daar Zijn zorg en aandacht op. Mbt. de aarde doet Hij dat vanaf Adam/Eva, zover we lezen in de Bijbel en dat was ca. 2000 jaar voor Abraham en ca. 2700 jaar voor Mozes.
      Boedha kwam pas 7oo jaar na Mozes kijken, dus je bewering is wat kort door de bocht.
      Shalom,
      Ben

      • Op 2 januari 2012 @ 16:31 schreef H. de Vries

        Beantwoorden

        Daar wisten ze in India, Zuid-Amerika, Australië allemaal niets van.
        Zelfs buren van het uitverkoren volk, zoals Amorieten, Filistijnen, Amalekieten etc. hadden ook weinig reden om JHWH te vereren omdat die continu partij trok voor de Hebreeërs/Israëlieten.
        Zo kort door de bocht kan mijn bewering dus niet zijn

        • Beste H.de Vries,
          De Bijbel leert, dat JHWH Zich aan Adam/Eva openbaarde en via hen is het kennen van Hem doorgegeven, dat was niet alleen van het volk Israel afhankelijk, want er zit volgens de beschrijving van de opeenvolgende geslachten tot aan Abraham ca. 2200 jaar en tot aan Mozes 2700 jaar, vanaf Adam/Eva dus.
          En we lezen, dat er in al die tijd kennis van JHWH was en dat mensen in Hem geloofden, zoals Henoch, Noach, Abraham, Isaak ,Jacob, Job, etc , Mozes.
          Ieder mens kon JHWH leren kennen uit de overleveringen van het voorgeslacht en uit de schepping zelf.
          Via Israel werd er meer duidelijk en iedereen kon zich bij hen aansluiten.
          Dus de rest van de wereld kon altijd bij JHWH terecht, Mozes zegt bijv. in Dt. 33:3 “JHWH heeft de volkeren lief”.
          Shalom,
          Ben

  13. Op 3 januari 2012 @ 10:11 schreef H. de Vries

    Beantwoorden

    Het verbaast mij altijd weer dat mensen die menen de waarheid in pacht te hebben niet bereid zijn discussies aan te gaan met anderen. Als je de waarheid in pacht hebt, dan heb je in discussie immers niets te vrezen, denk ik.
    U echter verwijdert mijn reactie. Dergelijke censuur betekent voor mij dat u staat voor een geloof van niks.

    • Hi H.de Vries,
      Niet zo heet gebakerd, zie mijn reactie hiervoor.
      En lees desgewenst http://tora-yeshua.nl/hoe-leer-je-de-enige-ware-god-kennen/ of kom langs in onze samenkomsten: http://tora-yeshua.nl/samenkomsten/
      Zelfs als ik uw reactie niet meer had beantwoord, dan is dat mijn goed recht. Ik heb geen zin en geen tijd in oeverloze discussies; iemand die oprecht wil weten wie JHWH is, zoekt en zal vinden, aldus Yeshua.
      Hij houdt van u en van alle mensen en van uit Zijn liefde probeer ik mensen op Hem te wijzen, maar de verantwoordelijkheid om Hem te leren kennen, ligt helemaal bij u zelf.
      Shalom,
      Ben

Geef een reactie

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>